Transfagarasanul a fost construit intre anii 1970 – 1974 in timpul lui Nicolae Ceausescu, care a vrut sa asigure un drum strategic peste munti si a fost inaugurat in 20 septembrie 1974. Drumul strabate Fagarasul pe directia nord-sud facand parte din Drumul National 7C (DN 7C). Este unul din cele mai spectaculoase drumuri din Romania. Punctul de altitudine maxima se gaseste la Lacul Balea 2042 m unde se afla si tunelul de 800 m pe sub creasta Caprei ce face legatura intre varsantul nordic si cel sudic.

Drumul incepe in comuna Bascov, Judetul Arges de langa orasul Pitesti, in directia orasului Curtea de Arges si se termina la intersectia cu drumul DN1 intre Sibiu si Brasov, in apropierea comunei Cartisoara, cu o lungime de 151 km. Cea mai spectaculoasa portiune este cea cuprinsa intre Balea Cascada si Lacul Balea pe o lungime de 13 km. 

O poveste care circula din om in om se refera la un calugar pe nume Nectarie. Dupa construirea Transfagarasanului acesta a urcat cu masina, un Trabant, pana la Capra, unde a fost suprins de o avalansa. A lasat masina sub copertina de la Capra iar el s-a aruncat pe zapada, fiind dus de “val”. Se spune ca asa a scapat cu viata, in timp ce masina au gasit-o abia dupa 6 luni cand s-a topit zapada. 

Numărul de turişti a crescut semnificativ în ultimii ani datorită proiectului de gheaţă Winter Park.
Dacă, în urmă cu 6 ani, iarna acest loc de la 2.040 m altitudine era pustiu, din 2006 această zonă a început să fie vizitată din ce în ce mai mult de turişti. Motivul pentru acest fenomen a fost ridicarea unui hotel de gheaţă construit în apropierea Cabanei Bâlea, singurul din Europa de Est. Pe lângă hotel mai sunt ridicate şi alte obiective de gheaţă precum: o biserică de gheaţă şi un patinoar.